رزین سختی گیر پرولایت (purolite)

رزین پرولایت یک نوع رزین تبادل یونی است که برای جذب یون‌های عامل سختی در فرآیندهای تصفیه و فیلتراسیون آب استفاده می‌شود. این رزین‌ها معمولاً از ترکیبات پلیمری تولید می‌شوند و ظرفیت تبادل یونی بالایی دارند. رزین پرولایت برای کاربردهای مختلف دارای انواع رزین آنیونی، کاتیونی و میکس بد است.

رزین پرولایت چیست؟

یکی از بهترین و معتبر ترین برندهای رزین در ایران، رزین پرولایت است که عملکرد بسیار مطلوبی در زمینه حذف یون ها با استفاده از روش تبادل یونی دارد. در واقع رزین پرولایت با به کارگیری فرایند تبادل یونی، یون های فرم یونی خود را با یون های مشخص شده (نوع یون به مدل و ساختار بستگی دارد) جایگزین می کند. 

رزین پرولایت چیست؟ رزین های پرولایت چه کاربردهایی دارند؟ انواع رزین های پرولایت کدام اند؟ بهترین روش برای دریافت قیمت رزین پرولایت سختی گیر چیست؟ در ادامه مطلب به بررسی تمام این موارد می پردازیم.

یکی از مهم ترین مزیت های رزین پرولایت، داشتن طول عمر بالا می باشد. از این رزین می توانید به مدت 8 تا 10 در سال در سیستم مورد نظر خود استفاده کنید. رزین تبادل یونی بعد از مدتی استفاده با ذرات آلاینده موجود در آب اشباع شده و نیاز به احیا پیدا می کند. بعد از احیای رزین پرولایت می توانید مجددا از آن استفاده کنید. 

قیمت رزین پرولایت به عوامل مختلفی مثل اصل بودن و مدل آن بستگی دارد. برای اطلاع از قیمت رزین پرولایت سختی گیر بهتر است از طریق تماس تلفنی با کارشناسان تصفیه آب در ارتباط باشید. کارشناسان می توانند لیست قیمت رزین پرولایت را به صورت بروز در اختیار شما قرار دهند. 

انواع رزین پرولایت


رزین های پرولایت دارای تنوع بالایی بر اساس ساختار و ویژگی ها هستند، این موضوع باعث شده تا توجه به برخی نکات برای خرید رزین اهمیت زیادی داشته باشد. در واقع قبل از خرید باید مطمئن شوید محصول برای کاربرد مورد نظر شما مناسب است. 

از پر کاربرد ترین مدل های رزین سختی گیر پرولایت می توان به رزین پرولایت C100 و C100E اشاره کرد، که در بسیاری از کاربردها از جمله تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرد. رزین پرولایت در انواع رزین آنیونی، کاتیونی و میکس بد (mixed bed) تولید می شود. در ادامه به بررسی انواع رزین های پرولایت می پردازیم:


1- رزین پرولایت کاتیونی


برای از بین بردن و حذف یون های مثبت از آب مورد استفاده قرار می گیرند. رزین های کاتیونی در انواع رزین های کاتیونی قوی و ضعیف تولید شده و کاربرد دارند. کاربرد رزین های کاتیونی قوی و ضعیف متفاوت است که باعث می شود بررسی دقیق ویژگی های آنها قبل از خرید اهمیت زیادی داشته باشد. 

یکی از پر مصرف ترین انواع رزین های پرولایت کاتیونی، رزین پرولایت C100E و C100 می باشد. از این مدل های رزین پرولایت (PUROLITE) برای کاهش سختی آب استفاده می شود. در واقع این رزین ها می توانند یون سدیم را در سیستم های تصفیه آب با کلسیم و منیزیم جایگزین کنند. این روند به افزایش سطح کیفی آب منجر می شود.


2- رزین پرولایت آنیونی


برای حذف یون های منفی در آب می توان از رزین پرولایت آنیونی استفاده کرد. این نوع رزین هم می تواند در دو نوع رزین پرولایت آنیونی ضعیف و قوی تولید و ارائه شود. معمولا در صنعت تصفیه آب از رزین پرولایت آنیونی قوی بیشتر استفاده می شود و در واقع کاربرد بالاتری دارد. 

از پر کاربرد ترین مدل های رزین پرولایت آنیونی، رزین پرولایت (PUROLITE) مدل A400 می باشد. این رزین از نوع رزین های آنیونی قوی می باشد و توانایی حذف سیلیکا را با ظرفیت بالایی دارد. رزین پرولایت A400 با حذف سیلیکا در کاهش سختی آب تا حد زیادی تاثیر گذار است. 


3- رزین پرولایت میکس بد


در مواردی که نیاز به حذف هم زمان یون های مثبت و منفی می باشد از رزین میکس بد استفاده می کنند. این رزین تشکیل شده از رزین های کاتیونی و آنیونی است. با به کارگیری رزین پرولایت میکس بد می توان سختی آب را به میزان قابل توجهی کاهش داد. 

رزین پرولایت (PUROLITE) میکس بد مدل MB400 یکی از پر کاربرد ترین مدل های رزین پرولایت میکس بد است که می تواند یون های کلسیم، منیزیم، منگنز و کلرید را از آب حذف کند. با استفاده از این نوع رزین می توان برای کاربردهای صنعتی و آزمایشگاهی آب خالص تولید کرد. 


مشخصات فیزیکی و شیمیایی رزین پرولایت


شکل ظاهری رزین پرولایت به صورت دانه های کروی و به رنگ کهربایی می باشد. ساختار شیمیایی این نوع رزین به نوع و مدل آن به میزان قابل توجهی بستگی دارد. به همین دلیل در ادامه برای بررسی مشخصات شیمیایی رزین پرولایت، مشخصات چند نمونه از پر کاربرد ترین مدل های رزین پرولایت را بررسی می کنیم:


1- مشخصات فیزیکی و شیمیایی رزین پرولایت C100


کاربرد رزین C100 در سختی گیرهای صنعتی و حذف مواد معدنی در زمان بازسازی اسیدهاست. مشخصات رزین پرولایت C100 شامل اطلاعات جدول زیر می باشد:
 

ساختار پلیمر

پلی استایرن با شبکه های DVP

شکل ظاهری

دانه های کروی شکل به رنگ کهربایی روشن

گروه های عملکردی

اسید سولفونیک

فرم یونی

Na+

محدوده اندازه ذرات

300-1200 میکرومتر

ضریب یکنواختی 

حداکثر 1.7

حداکثر درجه حرارت

120 درجه سانتی گراد

وزن مخصوص 

1.29
 

2- مشخصات فیزیکی و شیمیایی رزین پرولایت C100E

رزین پرولایت C100E نیز برای سختی گیری آب مورد استفاده قرار می گیرد. این رزین مانند رزین C100 یون های مثبت موجود در آب را حذف می کند. از نظر عملکرد و فرایند تبادل یونی نیز مانند C100 یون های سدیم خود را جایگزین یون های کلسیم و منیزیم می کند.

رزین پرولایت C100E برای سختی گیرهای صنعتی، فراوری و تولید مواد غذایی و نوشیدنی و تولید آب شرب مورد استفاده قرار می گیرد. مشخصات این رزین سختی گیر در جدول زیر آمده است.

ساختار پلیمر

پلی استایرن با شبکه های DVP

شکل ظاهری

دانه های کروی شکل به رنگ کهربایی روشن

گروه های عملکردی

اسید سولفونیک

فرم یونی

Na+

محدوده اندازه ذرات

300-1200 میکرومتر

ضریب یکنواختی 

حداکثر 1.7

حداکثر درجه حرارت

120 درجه سانتی گراد

وزن مخصوص 

1.29

حداکثر ظرفیت کل سدیم

43.7 کیلوگرم بر فوت مکعب

حفظ رطوبت در فرم Na+

44-48%

  

3- مشخصات فیزیکی و شیمیایی رزین پرولایت MB400
 

رزین پرولایت MB400 برای دستگاه های دیونایزر و تولید آب مقطر بیش ترین کاربرد را دارد. این رزین سختی گیر در فرایند تبادل یونی کلیه یون های محلول آب را جذب کرده و به جای آنها یون های H+ و OH- را وارد آب می کند. با این روند، سختی آب کاهش پیدا کرده و آب خالص تولید می شود.

از جمله کاربردهای رزین میکس بد MB400 می توان به کاربردهای صنعتی و آزمایشگاهی، تصفیه خانه های آب و فاضلاب، از بین بردن سختی آب برای تولید آب با کیفیت بالا و سختی بسیار پائین اشاره کرد. مشخصات رزین پرولات MB400 در جدول زیر آمده است.

ساختار پلیمر

ژل پلی استایرن با شبکه های DVP

شکل ظاهری

دانه های کروی شکل به رنگ کهربایی روشن

گروه های عملکردی

اسید سولفونیک و آمونیوم چهارتایی

فرم یونی

H+ و OH-

نام عناصر تشکیل دهنده

رزین کاتیونی اسید قوی و آنیونی باز قوی نوع 1

محدوده اندازه ذرات

300-1200 میکرومتر

ضریب یکنواختی 

1.7

حداکثر درجه حرارت

بستر قابل احیا: 60 درجه سانتی گراد، بستر غیر قابل احیا: 100 درجه سانتی گراد

حفظ رطوبت 

حداکثر 65%

نسبت حجم آنیون و کاتیون

40% کاتیون قوی- 60% آنیون قوی

*** برای احیای رزین از نمک و مخزن آن استفاده می شود. نمک با جذب یون های عامل سختی از روی دانه های رزین، رزین را بازیابی و آماده استفاده مجدد می کند. در صورت تمایل برای احیای رزین پرولایت بهتر است از افراد متخصص و آموزش دیده کمک بگیرید. 


خرید و قیمت رزین پرولایت سختی گیر


قیمت رزین پرولایت به دلیل وارداتی بودن و البته نوسانات قیمت ارز، مشخص شده نیست. در واقع قیمت رزین پرولایت سختی گیر به قیمت ارز در کشور وابسته است و به صورت به روز اعلام می شود.

در میان انواع رزین تبادل یونی پرولایت، رزین های میکس بد قیمت بالاتری دارند. در صورتی که نیاز به استعلام قیمت رزین و یا لیست قیمت رزین پرولایت دارید، می توانید از طریق تماس تلفنی با کارشناسان وب سایت آبین در ارتباط باشید. علاوه بر این با استفاده از فرصت مشاوره رایگان، می توانید رزین تبادل یونی سختی گیر مناسب برای کاربردتان را نیز انتخاب کنید.

رزین پرولایت موجود در سایت آبین در مدل های مختلف برای سختی گیری آب، رنگ بری شربت قند، حذف فلزات، اسیدهای قوی، ترکیبات آلی، سیلیکا، حذف قلیائیت، حذف آرسنیک، نیترات ها، سولفات ها، اورانیوم، یون زدایی از آب و تولید آب فوق خالص مورد استفاده قرار می گیرد.

برای خرید رزین سختی گیر پرولایت اصل از آبین می توانید از طریق تماس تلفنی با کارشناسان ما در ارتباط باشید و با دریافت اطلاعات لازم محصول مناسب را انتخاب کرده و با اطمینان خاطر خرید خود را انجام دهید.

سوالی دارید؟