جنجال سوت های دقیقه 22 در جام جهانی؛ آب برای نجات بازیکنان یا پول برای فیفا؟
به گزارش سرویس مجله خبر ناب به نقل از همشهری - همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: هر بار که سوت داور بازی را در دقیقه ۲۲ هر نیمه متوقف می کند، بازیکنان کنار زمین جمع می شوند تا زمان آبرسانی طی شود. در این مدت بینندگانی که از خانه بازی را تماشا می کنند هم یا یک صفحه نمایش تقسیم شده یا یک برش کامل از تبلیغات مواجه می شوند.
اتفاقی که با واکنش برخی حاضران در رقابت های جام جهانی ۲۰۲۶ همراه شده است. از هو کردن های بلند در زمان وقفه های آبرسانی در میان تماشاگران تا اعتراض بازیکنان و مربیان به نحوه تغییر بازی ها و ساختار جدید وقفه های بازی.
توماس توخل، سرمربی تیم ملی انگلیس، که از مخالفان وقفه های آبرسانی است، می گوید: فکر می کنم این کار خیلی بیشتر از آنچه فکر می کردم، هویت یک مسابقه فوتبال را مختل و تغییر می دهد. این کار تقریبا در چهار کوارتر، مسابقه را متوقف می کند و بیشتر از آنچه فکر می کردم، ویژگی مسابقه را تغییر می دهد.
مارسلو بیلسا، سرمربی اروگوئه، از وقفه های نوشیدن آب قبل از بازی اروگوئه مقابل کیپ ورد نیز انتقاد کرده و گفته طبق اجماع عمومی، بازی کردن در چهار دوره به جای دو دوره، مفهوم فرهنگیِ چگونگی تفسیر فوتبال را تغییر می دهد. از نظر من، این کار چیزی اضافه نمی کند و چیزهای زیادی را کم می کند.
واکنش اینفانتینو
جیانی اینفانتینو به تازگی در صفحه اینتساگرام «لایو هیر وی گو» به انتقادات مربوط به وقفه های آبرسانی در جام جهانی و اینکه آیا این کار به کسب درآمد بیشتر مربوط می شود یا خیر، واکنش نشان داده و گفته دلیل اصلی (وقفه های آبرسانی) گرما است. این وقفه ها صرفا برای کاهش شدت تاثیر گرما روی عملکرد بازیکنان و ایجاد شرایط برابر و سلامت آن ها در طول بازی انجام می گیرد. چیزی که برای ما حتی بیشتر اهمیت دارد این است که مطمئن شویم همه تیم ها، در هر مسابقه، تحت شرایط یکسانی بازی می کنند. او در ادامه مدعی شده هیچ درآمد اضافه ای برای فیفا وجود ندارد، چرا که تمام توافق نامه های تجاری از مدت ها قبل امضا شده اند.
فیفا عقب نشینی نمی کند
به رغم موج انتقادهای فزاینده، رئیس کنونی فیفا، بدون هیچ گونه نگرانی، گفته که این نهاد حاکم، علیرغم واکنش های منفی، در جام های جهانی آینده نیز به حفظ زمان استراحت برای نوشیدن آب فکر خواهد کرد.
خطر از دست دادن هوشیاری در گرما
الیته کارشناسان هم همواره هشدار می دهند که حتی حرفه ای ترین و آماده ترین ورزشکاران نیز در شرایط آب وهوایی گرم و مرطوب در معرض خطر گرمازدگی ناشی از فعالیت بدنی قرار دارند. این وضعیت زمانی رخ می دهد که بدن دیگر قادر به دفع گرمای تولیدشده در اثر فعالیت ورزشی نباشد. یوری هوسوکاوا، پژوهشگر دانشکده علوم ورزشی می گوید زمانی که دمای مرکزی بدن از ۴۰.۵ درجه سانتی گراد فراتر برود، ورزشکاران ممکن است دچار گیجی، پرخاشگری، اختلال شناختی و حتی از دست دادن هوشیاری شوند. به گفته او، این علائم نشانه های گرمازدگی ناشی از فعالیت بدنی هستند و نیاز به مداخله فوری پزشکی دارند.
از سویی دیگر، بدن انسان تا نقطه مشخصی در دمای بالاتر عملکرد بهتری دارد، اما پس از عبور از این آستانه، توانایی بدن برای خنک شدن به سرعت کاهش می یابد. در دمای حباب مرطوب بالاتر از ۳۵ درجه سانتی گراد مکانیسم های فیزیولوژیکی بدن به تدریج از کار می افتند. شرایطی که با توجه به وضعیت آب هوایی میزبانان جام جهانی به تاکید فیفا با وقفه های آبرسانی برای کاهش آسیب به بدن بازیکنان لحاظ شده اما بسیاری از منتقدان به دلایل پزشکی کاری ندارند و معتقدند که فیفا این وقفه ها را برای کسب درآمد بیشتر ایجاد کرده است.
این خبر توسط سایت همشهری آنلاین منتشر شده و خبر ناب صرفا آن را به اشتراک گذاشته است.
منبع : همشهری آنلاین

مقایسه پی اس فایو پرو با اسلیم؛ پرو بخریم یا معمولی؟