مذاکره تلفنی وزیران خارجه ایران و رومانی - آیا رومانی هم پس از ایتالیا مشارکت خود را در تعرض آمریکا بر علیه ایران تکذیب کرد؟
به گزارش سرویس بین الملل خبر ناب به نقل از خبرآنلاین - سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، و اوانا تویو، وزیر امور خارجه رومانی، در تماس تلفنی عصر امروز جمعه راجع به آخرین تحولات منطقه ای و روابط دوجانبه میان دو کشور گفت وگو و تبادل نظر کردند.
در این گفت وگو، وزیر امور خارجه کشورمان آخرین تحولات مربوط به اجرای یادداشت تفاهم و دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در این زمینه را برای همتای رومانیایی خود تشریح کرد.
وزیر امور خارجه رومانی نیز با استقبال از تلاش های دیپلماتیک جاری برای کاهش تنش ها در منطقه غرب آسیا، بر اهمیت تداوم این روند و اجرای تعهدات متقابل از سوی طرف های ذی ربط تأکید کرد.
دو طرف همچنین بر ضرورت استمرار رایزنی ها و توسعه همکاری ها و مناسبات دوجانبه در دوره پیش رو تأکید کردند.
بر اساس بیانیه وزارت خارجه از این تماس تلفنی، اشاره ای به اظهارات اخیر دبیر کل ناتو در مورد مشارکت رومانی در تجاوز نظامی آمریکا علیه ایران نشده است.
دو روز پیش مارک روته، دبیر کل ناتو در مصاحبه ای با فاکس نیوز ادعا کرده بود که رومانی و ایتالیا به عنوان دو کشور عضو ناتو به هواپیماهای نظامی آمریکایی برای حمله به ایران کمک کرده بودند.
پیش از این کاظم غریب آبادی، معاون حقوقی و بین المل وزارت امور خارجه در پیامی نوشته بود: «اظهارات دبیرکل ناتو درباره استفاده آمریکا از پایگاه های ایتالیا و رومانی در حمله به ایران، موجب مسئولیت بین المللی این کشورهاست. طبق قطعنامه ۳۳۱۴ مجمع عمومی، در اختیارگذاشتن سرزمین توسط یک دولت در جهت استفاده دولت ثالث برای انجام تجاوز علیه کشور دیگر، اقدام تجاوز محسوب می شود.»
پیش از این آنتونیو تایانی، وزیر خارجه ایتالیا نیز در تماس تلفنی با عراقچی، مشارکت ایتالیا را در تجاوز نظامی آمریکا به ایران تکذیب کرده بود.
این خبر توسط سایت خبرآنلاین منتشر شده و خبر ناب صرفا آن را به اشتراک گذاشته است.
منبع : خبرآنلاین
