شهرری در صدر آلودگی هوای کشور - بازگشت گرد و غبار به زابل و هشدار برای تهران
به گزارش سرویس فیلم خبر ناب به نقل از همشهری - همشهری آنلاین - مجیدجباری: بر اساس داده های سامانه پایش کیفی هوای کشور، شهرری در استان تهران با ثبت شاخص ۲۱۵ در وضعیت بسیار ناسالم قرار گرفت و در صدر آلوده ترین مناطق ایران ایستاد. پس از آن، زابل در سیستان و بلوچستان با شاخص ۱۹۷ و ناشی از خیزش گرد و غبار، اصفهان با شاخص ۱۸۳ به دلیل فعالیت های صنعتی و احتراق سوخت های فسیلی، مشهد در خراسان رضوی با شاخص ۱۶۶ و قرچک در استان تهران با شاخص ۱۵۷ دیگر مناطق ناسالم کشور طی شبانه روز گذشته بودند.
علاوه بر این مناطق، شهرهای کرج در استان البرز، اصفهان، راور، کرمان، خاتون آباد و رودبار در استان کرمان، اردکان، اشکذر و یزد در استان یزد، شوش در خوزستان، زاهدان و بمپور در سیستان و بلوچستان، بندرعباس در هرمزگان و منطقه ویژه اقتصادی پارس یک در استان بوشهر نیز در محدوده ناسالم برای گروه های حساس قرار گرفتند.
استان های کرمان و یزد بیشترین پراکندگی شهرهای ناسالم برای گروه های حساس را در کشور داشتند و لکه های آلودگی هوا در بخش هایی از مرکز و جنوب شرق ایران گسترده تر از سایر مناطق مشاهده شد.
در استان تهران، به جز شهرری و قرچک که به ترتیب در شرایط بسیار ناسالم و ناسالم قرار گرفتند، سایر مناطق استان کیفیت هوای قابل قبول را ثبت کردند و میانگین کیفیت هوا در پایتخت همچنان در محدوده قابل قبول باقی ماند.
خوزستان نیز با وجود ثبت شرایط ناسالم برای شهر شوش، در سایر شهرها هوای قابل قبول را تجربه کرد و میانگین کیفیت هوای استان در محدوده قابل قبول ثبت شد.
در مقابل مناطق آلوده، نیک شهر در استان سیستان و بلوچستان با ثبت شاخص ۱۴ پاک ترین شهر ایران طی شبانه روز گذشته بود. همچنین بخش های وسیعی از شمال، شمال غرب، غرب و برخی مناطق شمال شرق کشور همچنان در محدوده پاک و قابل قبول قرار داشتند و بیشترین تمرکز هوای سالم در این نواحی مشاهده شد.
بررسی نقشه شاخص روزانه کیفیت هوا نشان می دهد آلودگی غالب در بیشتر مناطق کشور ناشی از ذرات ۲.۵ میکرون حاصل از فعالیت های صنعتی و احتراق سوخت های فسیلی بوده است، اما در جنوب شرق کشور به ویژه زابل، ذرات ۱۰ میکرون و خیزش گرد و غبار عامل اصلی افت کیفیت هوا بود.
طبق پیش بینی های هواشناسی، با فعالیت سامانه های جوی در روزهای آینده احتمال افزایش گرد و غبار در تهران و برخی مناطق مرکزی کشور وجود دارد و انتظار می رود سهم ذرات ۱۰ میکرون در آلودگی هوا افزایش یابد.
این خبر توسط سایت همشهری آنلاین منتشر شده و خبر ناب صرفا آن را به اشتراک گذاشته است.
منبع : همشهری آنلاین
