افزایش خطرناک تعداد جوندگان در شهرها  -  آنها مخزن عفونت، باکتری  و انگلند
سرویس اجتماعی - معاون وزارت بهداشت درخصوص افزایش جمعیت جوندگان در شهرها و مناطق حاشیه‌ آنها هشدار داد.

به گزارش سرویس اجتماعی خبر ناب به نقل از همشهری - معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه ای به روسا و سرپرستان دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور بر ضرورت مدیریت اصولی پسماند و اجرای برنامه های علمی برای مهار جمعیت جوندگان با هدف پیشگیری از تهدیدات زیستی و حفظ سلامت عمومی تاکید کرد.

دکتر علیرضا رئیسی با اشاره به افزایش جمعیت جوندگان در شهرها و مناطق حاشیه نشین، هشدار داد: این جانوران به عنوان مخازن و ناقلان بیماری های عفونی، ظرفیت بالایی برای انتقال ویروس ها، باکتری ها و انگل ها به انسان دارند و می توانند سلامت عمومی را با مخاطرات جدی مواجه کنند.

وی مدیریت صحیح پسماند را مهم ترین راهکار کنترل جمعیت جوندگان دانست و تصریح کرد: انباشت غیرمجاز و جمع آوری نامنظم پسماند، زمینه ایجاد زیستگاه و تأمین منابع غذایی جوندگان را فراهم می کند و بدون اصلاح زیرساخت های مدیریت پسماند و بهسازی محیط، اقدامات مقطعی برای کنترل جمعیت این ناقلان اثربخش نخواهد بود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بر استفاده از مخازن پسماند زیرزمینی یا دارای درپوش های غیرقابل نفوذ، افزایش دفعات جمع آوری زباله متناسب با تراکم جمعیت، رفع کانون های تجمع غیربهداشتی پسماند و آموزش عمومی شهروندان به عنوان محورهای اصلی مدیریت پسماند تاکید کرد.

وی همچنین خواستار تدوین یا بازنگری پروتکل های نگهداری موقت پسماند شد و افزود: با بهره گیری از تجهیزات ضدنفوذ و سامانه های بهینه جمع آوری پسماند، باید دسترسی جوندگان به منابع غذایی به حداقل برسد.

رئیسی با تاکید بر اینکه انتقال عوامل بیماری زا توسط جوندگان می تواند زمینه ساز بروز طغیان بیماری ها و افزایش فشار بر نظام سلامت شود، بر اتخاذ رویکردهای پیشگیرانه در این زمینه اشاره کرد.

وی همچنین اجرای برنامه های کنترل جمعیت جوندگان بر پایه اصول علمی مدیریت تلفیقی آفات بهداشتی را ضروری دانست و گفت: اجرای این برنامه ها ضمن افزایش اثربخشی و پایداری اقدامات، مصرف سموم را کاهش داده و از مواجهه شهروندان با ترکیبات شیمیایی خطرناک جلوگیری می کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پایان از دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی خواست با قید فوریت، اقدامات لازم را در چارچوب وظایف سازمانی پیگیری کرده، بر حسن اجرای برنامه ها نظارت مستمر داشته باشند و نتایج اقدامات انجام شده را به این معاونت گزارش کنند.

منبع: تسنیم

این خبر توسط سایت همشهری آنلاین منتشر شده و خبر ناب صرفا آن را به اشتراک گذاشته است.

منبع : همشهری آنلاین

اخبار گوناگون در خبر ناب
آخرین اخبار سرویس اجتماعی