این ادارات 2 ساعت زودتر تعطیل می شوند -  کارمندان دولت بخوانند
سرویس اقتصادی - به گفته مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان به‌دلیل افزایش دمای هوا و برای مدیریت مصرف انرژی، فعالیت ادارات، بانک‌ها و نهادهای عمومی استان امروز یکشنبه هفتم تیرماه ۱۴۰۵ دو ساعت زودتر پایان می‌یابد.

به گزارش سرویس اقتصادی خبر ناب به نقل از خبرآنلاین - با فرا رسیدن فصل گرما و افزایش چشمگیر دمای هوا در نقاط مختلف کشور، تقاضا برای مصرف برق به بالاترین حد خود رسیده است. این شرایط در کنار ناترازی های موجود در شبکه برق رسانی، دولت و ستادهای مدیریت بحران را ناگزیر به اتخاذ تدابیر ویژه ای برای حفظ پایداری شبکه انرژی کرده است. تغییر ساعات کاری دستگاه های اجرایی یکی از مهم ترین این اقدامات است تا ضمن صرفه جویی در مصرف آب و برق، از خاموشی های گسترده جلوگیری شود.

بر اساس اعلام مجید محبی، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان، در پی افزایش شدید دمای هوا و با هدف مدیریت مصرف برق و پایداری خدمات زیرساختی، ساعت کاری تمامی دستگاه های اجرایی، مؤسسات عمومی دولتی و غیردولتی، بانک ها، بیمه ها و شهرداری های این استان در روز یکشنبه هفتم تیرماه ۱۴۰۵ با دو ساعت کاهش، در ساعت ۱۱ پیش ازظهر به پایان می رسد.
البته این مصوبه شامل حال دستگاه های عملیاتی و مراکز ارائه خدمات ضروری از جمله مراکز نظامی، انتظامی، درمانی، امدادی، آتش نشانی و بخش های اتفاقات آب، برق و گاز نمی شود و این واحدها طبق روال معمول به فعالیت خود ادامه می دهند. همچنین طبق دستورالعمل های ابلاغی، تمامی دستگاه های اجرایی موظفند سیستم های سرمایشی خود را یک ساعت پیش از پایان وقت اداری (و در مناطق گرمسیری همزمان با پایان ساعات کاری) خاموش کنند. 

با وجود اجرای طرح های مدیریت مصرف، کارشناسان حوزه انرژی نسبت به تداوم محدودیت های تأمین برق در تابستان سال جاری هشدار می دهند. آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، در این باره اعلام کرده است که شرایط فعلی صنعت برق نشان می دهد خاموشی های برنامه ریزی شده در تابستان امسال اجتناب ناپذیر است و احتمالاً حدود ۱۲۰ روز محدودیت مصرف اعمال خواهد شد.
بر اساس پیش بینی ها، ممکن است در بخش های خانگی، تجاری و اداری روزانه حدود ۲ ساعت قطعی برق رخ دهد و بخش صنعت نیز همچون گذشته در خط مقدم این محدودیت ها قرار خواهد داشت تا از فروپاشی شبکه سراسری جلوگیری شود.

آمارهای رسمی نشان می دهد که ناترازی برق کشور از ۸ تا ۹ هزار مگاوات در سال های گذشته، اکنون به رقم نگران کننده ۲۳ تا ۲۴ هزار مگاوات رسیده است. کارشناسان و تحلیل گران حوزه انرژی چند عامل کلیدی را در تشدید این بحران دخیل می دانند:
۱. افزایش بی رویه مصرف برق به دلیل رشد صنایع و گسترش ساخت وسازها.
۲. خروج سرمایه گذاران بخش خصوصی از صنعت نیروگاهی کشور.
۳. تأخیر طولانی مدت در پرداخت مطالبات نیروگاه ها که روند اورهال و توسعه آن ها را کند کرده است.
۴. افزایش چشمگیر هزینه های سرمایه گذاری متأثر از رشد نرخ ارز.
۵. نیاز فزاینده برخی صنایع بزرگ کشور به تأمین برق از شبکه سراسری.
اگرچه توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر، استفاده از سیستم های ذخیره ساز انرژی و واردات برق از کشورهای همسایه به عنوان راهکارهای جبرانی مطرح شده اند، اما حل کامل و ریشه ای این ناترازی عمیق در کوتاه مدت بسیار دشوار به نظر می رسد.

این خبر توسط سایت خبرآنلاین منتشر شده و خبر ناب صرفا آن را به اشتراک گذاشته است.

منبع : خبرآنلاین

اخبار گوناگون در خبر ناب
آخرین اخبار سرویس اقتصادی