حمام الکتروشیمیایی - باتری های این گونه بازیافت می شوند
به گزارش سرویس علم و فناوری خبر ناب به نقل از همشهری - این نوآوری جذاب عمر باتری ها را بسیار افزایش می دهد و درعین حال هزینه های بازیافت، آلودگی و مصرف آب را پایین می آورد.
پژوهشگران در این روش الکترودهای باتری را بدون هیچ گونه تخریب فیزیکی درون یک محلول الکتروشیمیایی خاص غوطه ور می کنند تا لایه های مزاحم را از بین ببرند.
در باتری های لیتیوم یونی با گذشت زمان و پس از صدها چرخه شارژ، لایه ضخیمی به نام فاز میانی الکترولیت جامد (SEI) روی الکترودها تشکیل می شود. اگرچه وجود یک لایه نازک از این ماده برای عملکرد باتری ضروری است، اما ضخیم شدن بیش از حد آن مقاومت را افزایش می دهد و ظرفیت باتری را می خورد.
زمانی که محققان متوجه شدند باتری احیاشده پس از یک دوره کارکرد طولانی دوباره دچار رسوب می شود، فرایند احیا را مجدداً روی آن اجرا کردند. نتایج حیرت انگیز بود؛ زیرا این باتری در زندگی سوم خود و پس از دومین چرخه احیا، همچنان حدود ۹۰ درصد از ظرفیت اولیه خود را حفظ کرد.
این خبر توسط سایت همشهری آنلاین منتشر شده و خبر ناب صرفا آن را به اشتراک گذاشته است.
منبع : همشهری آنلاین
